Alergie na laktózu (intolerance laktózy)

Při alergii na určitou potravinu se náš imunitní systém nachází ve stavu zvýšené aktivity. Nejenže se imunitní systém snaží zlikvidovat alergenní složku potravy, ale „omylem“ likviduje i zcela přírodní látky či buňky našeho těla. Některé imunitní buňky totiž mohou nějakou látku odstranit jen jednou (samy při tom zanikají), a tak každá alergie odstraňuje i části našeho imunitního systému, který je pro naše zdraví naprosto klíčový.

alergie-na-laktozu-dzbanek-mleka 

 

Mléko a mléčné výrobky patří k nejproblematičtějším potravinám z hlediska intolerancí

Co jednomu dělá dobře, může být pro druhého problematické. Imunitní reakci nejčastěji způsobuje „zlatá trojice“ velmi silných alergenů: mléko, mléčné výrobky a obilí (lepek). K dalším zástupcům potravin s největším alergizujícím potenciálem patří vaječný bílek či droždí.

 

Intolerance laktózy

intolerance-laktozyLaktóza neboli mléčný cukr je součást mléka. Člověk s intolerancí laktózy neprodukuje dostatek enzymů, které zajišťují štěpení tohoto mléčného cukru. Imunitní systém tedy na tuto látku útočí, protože jí pokládá za nepřirozenou.

Nepleťte si prosím intoleranci laktózy a intoleranci na mléčnou bílkovinu, jedná se o dvě odlišné alergie. To je dokladem toho, že lidé trpící pouze intolerancí laktózy mohou pít mléko neobsahující laktózu, protože ta je v tomto mléce již naštěpěná, i když obsahuje obvyklé množství mléčné bílkoviny.

Někdo může trpět i oběma zmiňovanými alergiemi. Nejen z tohoto důvodu se doporučuje při té či oné alergii vynechat mléko a mléčné produkty úplně. Vždy se o tom, co můžete nebo nemůžete jíst z mléčných produktů, poraďte se svým lékařem, terapeutem, výživovým poradcem nebo alergologem.

 

Bojíte se, že při intoleranci laktózy nebudete mít co pít a z čeho vařit? Alternativ k mléku je spousta!

V dnešní době si můžete vybrat spoustu výrobků, které laktózu neobsahují.

Možné alternativy ke kravskému mléku z živočišné produkce:

  • kozí mléko
  • kozí sýr
  • ovčí mléko
  • ovčí sýr

 

Možné alternativy ke kravskému mléku z rostlinné produkce:

  • ovesné mléko (POZOR: nepoužívat při intoleranci lepku)
  • mandlové mléko
  • sójové mléko
  • rýžové mléko
  • kokosové mléko

 

Dejte si pozor na složení průmyslově vyráběných potravin, často obsahují laktózu či mléčnou bílkovinu

  • laktoglobulin
  • kasein
  • laktalbumin
  • hydrolyzované mléko
  • plnotučné sušené mléko
  • odtučněné sušené mléko
  • kondenzované mléko
  • podmáslí
  • jogurt
  • crème fraîche
  • zakysaná smetana
  • laktosérum
  • mnoho světlých druhů uzenin

 

O nedostatek vápníku při vynechání mléčných produktů se nebojte, pokud dbáte na zdravou a vyváženou stravu

Do svého stravovacího režimu pravidelně včleňte luštěniny, brokolici, pórek, fenykl, kadeřavou kapustu či žampiony. Všechny tyto potraviny obsahují vysoké množství vápníku.

Pozor: pro vstřebávání vápníku je velmi důležitý vitamín D, který je obsažen např. v rybách a vajíčkách. Vitamín D si vytváří samo lidské tělo při pobytu venku na denním světle. Zvláště v zimních měsících jej doporučujeme suplementovat přírodními doplňky stravy.

215_pro-vita-d3-olej-forte

Přírodní doplněk stravy s vitamíny D3, K2 a A.
Jedna kapka obsahuje až 1000 I.E. (mezinárodních jednotek) vitamínu D3, což je pětinásobek doručeného denního množství.

 

Pokud máte obavy o nedostatek vápníku či bílkovin při vynechání mléčných výrobků, lze zauvažovat o suplementaci tohoto prvku i některých aminokyselin. Nedostatek aminokyselin, vitamínů, minerálních látek a stopových prvků může být zjištěn podrobným rozborem krve, pokud chcete mít jistotu, zda se Vás tento problém týká. Pro suplementaci aminokyselin doporučujeme kvalitní rostlinný protein Pro Amino Spezial.

pro-amino-spezial2

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací.