Jaké potraviny jsou vhodné proti průjmu a pro regeneraci střevního mikrobiomu?

Průjem dokáže být velmi nepříjemný. Zvláště při cestách, na dovolené či v zaměstnání se stává velkým problémem nejen kvůli časté potřebě na toaletu. Hrozí dehydratace, nevolnost, úbytek váhy a další problémy.

V dnešním článku Vám uvedeme skvělé tipy na potraviny proti průjmu, které dokáží negativní účinky průjmu zmírnit. Jedná se však o velmi výživově hodnotné potraviny, které jsou prospěšné i při "normálním" stravování. Lze je využít jako prevence proti průjmu i proti jiným zažívacím problémům, protože působí blahodárně na celý střevní mikrobiom (pomáhají udržovat správný poměr mezi tzv. hodnými a zlými bakteriemi).

 

Co je to průjem?

Průjem u dospělého člověka se nejčastěji definuje jako stolice o hmotnosti nad 250 g s více než 75% podílem vody, přičemž je nutné toaletu navštívit vícekrát než 3x denně.

Průjem nás upozorňuje na to, že funkce střev byla narušena. Živiny a voda, které se za normálních okolností skrze střevo absorbují do organismu, se zkrátka místo toho zcela vyloučí.

 

Není průjem jako průjem – infekční a neinfekční forma

Rozlišujeme dva hlavní typy průjmů. První z nich je infekční průjem aneb "faraonova pomsta", který je způsoben nejčastěji nedostatečnou hygienou či snědením závadné potraviny. Pokud se chcete o infekčním průjmu i jak jej řešit dozvědět více, doporučujeme si přečíst článek Faraonova pomsta aneb jak se vyvarovat průjmům na cestách od naší nutriční terapeutky Hanky Lang na jejím blogu. 

prujem

 

A druhá forma je déletrvající průjem neinfekčního typu, který obvykle nesouvisí s nakažením bakteriemi, ale naopak s jinými zdravotními problémy zažívacího ústrojí včetně žaludku, tenkého i tlustého střeva. Co se týká psychosomatiky, rovněž například chronický stres dokáže průjem vyvolat. Zatímco u infekčního průjmu by mělo stačit nasadit správnou dietu a klidový režim, u druhého typu průjmu, pokud trvá problém dlouhodobě, by se měl řešit nejlépe se lékařem.

 

 

Potraviny proti průjmu

Zde již najdete tipy na nejúčinnější potraviny proti průjmu, které jsme pro vás připravili. Při průjmových onemocněních se z diety stává klíčový faktor. Jen díky ní můžete ovlinit to, zda střevo bude nebo nebude dále drážděno, i to, aby se mohla nastolit rovnováha vedoucí opět ke správnému trávení a funkci střeva. Všechny tyto potraviny jsou navíc zcela základními potravinami. Každý by alespoň některé z nich měl doma mít. Při průjmovém onemocnění se tedy nemusíte vysilovat nákupy a složitým sháněním méně dostupných potravin.

Všechny tyto potraviny mají jednu důležitou společnou vlastnost – příznivě působí na celý proces trávení od žaludku po tlusté střevo!

 

Ještě před všemi tipy však uvedeme nejdůležitější a zcela nenahraditelný prvek v dietě – dostatečný pitný režim! Pitný režim opravdu nepodceňujte a pravidelně při průjmu doplňujte tekutiny, nejlépe 2,5–3 litry čisté vody denně.

 

Jablko

Jablko je bez nadsázky naším národním a nejdůležitějším ovocem a dokáže nám opravdu pomoci i při průjmu. Jablka by samozřejmě neměla chybět ani v rámci naší obvyklé diety, a to nejlépe denně. Jablka obsahují hodně vody (důležité proti dehydrataci, která při průjmech hrozí) a hlavně pektinu. Pektin je rozpustná vláknina, která zaručeně proti průjmu pomáhá a zachytává do sebe různé "nehodné" bakterie a jiné škodliviny. Kromě toho obsahuje i draslík, který pomáhá udržovat elektrolytickou rovnováhu v těle.

Jablko také zlepšuje peristaltiku střev, čistí střeva a posiluje imunitní systém. Rovněž se osvědčuje pro snížení cholesterolu a pro snížení krevního tlaku.

 

ovoce

 

Při průjmu doporučujeme jablka konzumovat najemno strouhaná – jsou lépe stravitelná, nestravitelná část vlákniny nám nebude střeva zbytečně dráždit. Nezapomeňte jablka před konzumací důkladně umýt. Nejlépe je kupovat jablka v bio kvalitě, aby byla zralá a sladká – ne kyselá. Přirozeně kyselejším odrůdám se při průjmu raději vyhýbejte.

 

PŘÍRODNÍ doplňky stravy PROTI PRŮJMU

EFEKTIVNÍ MIKROORGANISMY A PREBIOTICKÁ VLÁKNINA – užívání efektivních mikroorganismů pomáhá zkrátit délku a zmírnit závažnost infekčních průjmových onemocnění a průjmů obecně.

balicek-streva

Z našeho e-shopu doporučujeme kombinaci PRO EM SAN, PRO BASAN a PRO PRÄBIOMA v komplexním Balíčku střevní mikroflóry. Obsahují potřebné efektivní organismy a pro podpůrnou léčbu průjmu se velmi osvědčily.

 

banán

Po jablcích je banán další skvělou potravinou při boji s průjmem. Stejně jako jablka obsahují mnoho pektinu, vlákniny, která je při průjmu velmi prospěšná. Jedná se o velmi energeticky hodnotné ovoce, obsahuje mnoho jednoduchých cukrů  a kupodivu i celou řadu esenciálních aminokyselin. Kromě pektinu obsahují vitamíny A, C a B a rovněž stopové prvky jako draslík a hořčík.

Kromě blahodárného působení na střeva jej využíváme i při snižování krevního tlaku, při léčbě žaludečních obtíží a pro snižování cholesterolu v krvi.

Jíme žluté, zralé banány, zelené jsou nevhodné a při průjmu spíše škodí, protože působí podobně jako nadýmavá zelenina. Nejvhodnější je banány rozmačkat nebo rozmixovat a tím podpořit jejich lepší trávení.

 

Vařená mrkev

Ze zeleniny nesmíme zapomenout na mrkev. Při průjmových i střevních obtížích však využíváme zásadně mrkev vařenou či napařenou, aby byla měkká. Stejně jako jiné druhy zeleniny v syrovém stavu je při průjmu konzumace syrové mrkve nevhodná.

Mrkev dodá našemu tělu cenný betakaroten, vitamíny A, B i E. Ze stopových prvků nesmíme zapomenout na draslík, hořčík, mangan či vápník. 

Jelikož je vitamín A velmi silným antioxidantem, dokáže mrkev chránit naše buňky proti oxidativnímu působení volných radikálů. Látky v ní obsažené spolu s rozpustnou vlákninou dokáží ze střev odvádět nebezpečné látky, bojují proti překyselení žaludku a mají pozitivní účinky na ledviny. Velmi známé jsou účinky mrkve pro zlepšení zraku či pro regeneraci pokožky a vlasů (opět díky betakarotenu). Pro zvýšenou vstřebatelnost betakarotenu je možné vařenou mrkev zakápnout olivovým olejem / či ji šetrně smažit na olivovém oleji, ale při průjmech se doporučujeme ohřátým tukům vyhnout.

 

 

Brambory 

Brambory jsou při průjmech rovněž velmi vhodnou potravinou. Jsou lehce stravitelné, podporují správné trávení a jejich sacharidy dodají tělu potřebnou energii. Využívají se rovněž pro snižování cholesterolu v krvi, pro hubnutí (jedná se o přílohu, která je mnohem méně kalorická při stejné porci jako rýže či jiné obiloviny). Obsahují mnoho vitamínu C. Pokud máme bio brambory, lze je vařit ve sloupce, zachovají se tak vitamíny rozpustné ve vodě lépe, pokud ne, raději je oloupeme. Při průjmu je ideální konzumace brambor ve formě bramborové kaše bez mléka. Takovou kaši připravíte jednoduše – po uvaření slijete přebytečnou vodu, ale trochu této vody v hrnci necháte. Poté je rozmixujete a přidáte trochu čerstvých nebo sušených bylinek (majoránka či bazalka). Vyhněte se nezdravé přípravě brambor ve formě smažených hranolek či chipsů!

 

Lněná semínka

Lněná semínka jsou při průjmu velmi užitečná, protože nejenže zahušťují tráveninu ve střevech, ale také vytvářejí na podrážděné střevní stěně ochranný film. Tuto užitečnou funkci má rozpustná vláknina, která je defacto slizem, který rovněž dokáže zachytávat škodliviny a odvádět je z těla. Kromě rozpustné vlákniny semínka obsahují samozřejmě i tu nerozpustnou, která rovněž střevo čistí – doporučujeme však to s konzumací nadměrného množství semínek nepřehánět, protože nadbytek nerozpustné vlákniny by mohl při průjmu škodit.

Lněná semínka doporučujeme nejprve důkladně rozemlít, v celém stavu jsou nestravitelná.

Lněná semínka obsahují velice prospěšné oleje, ale také látky jako hořčík, měď, železo či zinek. Obsahují i vitamín E, což je rovněž silný antioxidant. Snížují hladinu cholesteolu v krvi, využívají se při podpůrné léčbě kardiovaskulárních onemocněních, posilují imunitní systém a chrání organismus před volnými radikály.

 

potraviny-proti-prujmu-lnena-seminka

 

Náš nejprodávanější Doplněk stravy Pro Em San podporuje správnou činnost střev a napomáhá k regeneraci střevní sliznice

proem

 

Tipy na další vhodné potraviny:

  • zázvor
  • vařená ši dušená kořenová zelenina – celer, petržel
  • papája 
  • bylinné čaje – směsi podporující činnost střev, např. čaj z natě dobromyslu, fenyklu či z kořene proskurníku
Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací.