Alergie na potraviny (5. díl) – změna jídelníčku s Pro Immun M

Inteligentní řešení jsou tak jednoduchá, jak jen to jde. Test na intoleranci potravin Pro Immun M je založen na třech zásadách:

  1. Vyloučit z jídelníčku potraviny, na které byly zjištěny zvýšené hodnoty protilátek IgG.
  2. Rotační dieta se zbývajícími potravinami.
  3. Opětovné zařazení vyloučených potravin do jídelníčku.

 

Vyhýbejte se potravinám, na které byly ve Vašem testu zjištěny zvýšené hodnoty protilátek IgG. Stejně postupujte i u výrobků, které tyto potraviny, nebo jejich součásti, obsahují. Mějte na paměti: Tyto potraviny jsou často podivuhodně dobře skryté. Tak například najdete v hotových jídlech a salámech často sušené mléko, droždí nebo guarovou mouku. V čokoládě se zase mohou ukrývat stopy ořechů nebo sóji. Mnoho průmyslových výrobků tedy obsahuje danou potravinu, aniž by to bylo na první pohled patrné.

Vyřaďte výrobky, které jsou odvozené od potravin, na které jste v testu reagovali – např. při reakci na obilí se vyhněte také pivu, u reakce na vinné hrozny i vínu atd.

V každém případě se vyhýbejte také potravinám, na něž reagujete potravinovou alergií typu I (okamžitá reakce), i když na ně v kapilárním testu Pro Immun M nebyla zjištěna žádná reakce!

Aby bylo vše jasnější, vysvětleme si problematiku potravinových alergií ještě jednou.

 

Co jsou potravinové alergie?

Potravinové alergie typu III patří mezi imunitní reakce, které nám oznamuje protilátka IgG. Reakce nastupuje se značným časovým opožděním po příjmu potravy. Proto mnohdy není snadné poznat souvislost mezi určitými obtížemi a takovou potravinovou alergií.
Klasická alergická reakce typu I naproti tomu nastupuje okamžitě po konzumaci dané potraviny a patří mezi alergie, které jsou prokázány pomocí IgE. Tato alergická reakce vede k obecně známým příznakům, jako jsou silné projevy na kůži nebo otoky (např. jazyka), a dotyčný je správně vyhodnotí jako potravinovou alergii.

Při kapilárním testu Pro Immun M jsou zjišťovány výhradně protilátky typu III.

Pojem „alergie“ se často chybně používá i pro mnohé různé obrazy nemocí a jejich příznaky, které nesouvisí s tvorbou protilátek. Tak je tomu u „pseudoalergie“. Obtíže se podobají skutečné alergii, ale reakce jsou vyvolány mediátory, jako je např. histamin, který může být v potravinách přítomný. To může znamenat, že takovou potravinu musíte vynechat i v případě, kdy v testu žádné protilátky IgG nebyly prokázány.

 

Nakupujte chytře s Pro Immun M

Při nákupu hotových potravin byste se měli nejprve zaměřit na jejich složení. Pátrejte po potravinách, kterým se máte vyhýbat, a to jak po viditelných, tak i skrytých.

I při užívání léků platí: dejte pozor, jaké je jejich složení a co je nosičem léčiv, nebo požádejte svého terapeuta, aby složky léků prověřil. Informujte se v obchodech s přírodními výrobky a biopotravinami o „nezávadných“ výrobcích, abyste minimalizovali riziko, že některou potravinu sníte nevědomky. Dávejte přednost pokud možno nezpracovaným potravinám (např. si dejte raději „kus“ masa než vuřt).

 

Každý začátek je těžký…

Zní to jako paradox: Na začátku změny jídelníčku se můžete cítit dokonce unaveně nebo být podráždění. Tato tzv. „prvotní reakce“ však může být dobrým znamením. Může signalizovat, že se tělo začíná čistit. Nenechte se tímto stavem odradit a naopak se nadále důsledně vyhýbejte příslušným potravinám. Tyto příznaky zpravidla odezní nejpozději za 10 dnů.

Mnohé obchody s přírodními potravinami nebo „podnikové“ obchody přímo u výrobce nabízejí odvoz potravin až do domu. Připraví potraviny daného sortimentu dle vašeho požadavku a doručí je až k vám domů (např. různé druhy masa a masných výrobků, chléb, ovoce a zeleninu atd.). Díky tomu se můžete některým potravinám vyhnout na samém začátku. A navíc ušetříte čas.

 

Obecná doporučení

Jezte denně dvě porce z doporučených druhů zeleniny (k obědu a vpodvečer, před 19. hodinou) a salát (spíše k obědu). Doporučené druhy zeleniny najdete v brožuře s výsledky Vašich testů.

Pokud Vám syrová strava způsobuje nadýmání, nahraďte případně salát v počáteční fázi optimalizace své stravy další porcí zeleniny nebo zeleninové polévky (zásaditá). Prosím, používejte zásadně bio potraviny.

Jezte denně 2 druhy ovoce povoleného v testu, nejlépe 30 minut před hlavním jídlem, nebo 1,5 až 2 hodiny po něm. V případě, že vám konzumace čerstvého ovoce způsobuje nadýmání, měli byste je v první fázi úpravy výživového plánu jíst pečené nebo krátce ohřáté ve vodě nebo na pánvi bez tuku.

Jezte 1–5x týdně čerstvé maso a (především) ryby společně se zeleninou nebo salátem. Četnost konzumace bílkovin přizpůsobte individuálně podle rad svého terapeuta. Jestliže se vegetariánům nedaří pouhou stravou pokrýt potřebu bílkovin, mohou do jídelníčku zařadit také rostlinné koncentráty aminokyselin.

Nejezte žádné pochutiny s obsahem cukru a výrobky z bílé mouky! Denně zařaďte jedno jídlo s celozrnnými obilovinami jako vločky, pufované chlebíčky, vařená semínka nebo těstoviny (nejlépe z bezlepkových obilnin doporučených v testu, tj. rýže, kukuřice, jáhel, pohanky, amaranthu nebo quinoy). To platí zejména pro pacienty, kteří mají intoleranci lepku nebo v testu reagovali pozitivně na Aspergillus niger (černou plíseň).

 

Rotační dieta se zbylými potravinami

Dalším krokem je přechod na rotační dietu. To znamená, že střídavě konzumujete zbylé potraviny – vždy ve čtyřdenním cyklu. Když tedy první den jíte určité potraviny, měli byste je následující tři dny vynechat. Pátý den můžete tyto potraviny znovu jíst.

Jaký je smysl a účel rotační diety? Předcházíte vzniku nových potravinových alergií typu III. Ty mohou vzniknout právě tehdy, když člověk nově zařadí nějakou potravinu do svého každodenního jídelníčku nebo jí některé potraviny příliš často. Nahradíte-li tedy veškeré produkty z kravského mléka sójovými a budete je konzumovat každý den, může se stát, že najednou budete reagovat na sóju. Je jasné, že by tím byly ohroženy účinky Vaší změny ve stravování. A proto je také tak důležité, abyste se nestravovali jednostranně, nýbrž abyste se spolehli na princip rotace. Koneckonců nechcete vyměnit jednu alergii za druhou.

Chyby během přechodu na nové stravovací návyky nejsou tak závažné. To je samozřejmé. Když při rotační dietě nevědomky sníte potravinu, jejíž součástí je látka, které se máte vyhýbat, nebudete to alespoň dělat každý den. Tak můžete zmírnit následky chyby. To samozřejmě nemá neznamenat, že byste směli jíst každý pátý den potraviny, u nichž máte prokázanou zvýšenou hladinu protilátek IgG, ale že dáváte přednost těm, které v testu nevyšly pozitivně.

Je možné, že Vaše příznaky a obtíže mají také jiný původ než potravinovou alergii typu III. To nemůže kapilární test Pro Immun M zachytit. Může se například jednat o určité poškození střevní flóry, ale také poruchy enzymů nebo hormonální problémy především u žen.

Za vším je rozmanitost: Váš výživový plán by měl být různorodý, jak jen to je možné. Ušetřete čas: Uvařte potraviny jako rýže, proso, brambory a zeleninu předem a zmrazte je v jednotlivých porcích. Toto Vám umožní připravit si vyvážené jídlo i během náročných dní.
K uvařené nebo čerstvě zamražené zelenině přidejte ještě trochu masového nebo zeleninového vývaru a už máte chutné jídlo, které se výborně hodí k tomu, abyste si je vzali s sebou na cesty nebo si je připravili v kanceláři.

 

Období, kdy jsme vynechávali určité potraviny, skončilo – můžeme teď znovu jíst všechno?

Během fáze vynechání potravin jste museli určité potraviny úplně vynechat. Protilátky IgG pro příslušné potraviny by měly klesnout nebo úplně zmizet. Nyní smíte tyto potraviny opět jednotlivě a postupně zařazovat do svého jídelníčku. Měli byste to však pečlivě naplánovat, abyste minimalizovali riziko nové reakce.

Je důležité, abyste v žádném případě nezačleňovali mnoho původně vynechaných potravin, nebo dokonce všechny najednou. Ohrozilo by to Váš úspěch a zároveň by Vám to znemožnilo odhalit potraviny, které by mohly být zodpovědné za Vaše obtíže, neboť to se podaří jen pozorováním příznaků po zavedení jediné potraviny.
Prosím, zařazujte do jídelníčku vždy pouze jednu potravinu, která vyšla v testu pozitivně a které jste se v závislosti na stupni reakce vyhýbali 3–6 měsíců, avšak jen jeden až dvakrát týdně.

Nyní již snášíte tuto potravinu dobře? To je skvělé! Nicméně byste ji neměli jíst příliš často, ale maximálně jednou až dvakrát týdně.

Nevracejte se k původním stravovacím návykům, vytvořte si z přechodu ke stravování na principu rotace svůj nový zvyk.

Z jídelníčku vyřaďte rovněž potraviny, u kterých víte, že na ně reagujete klasickou alergií (typ I).

 

Výhody dlouhodobé změny stravovacích návyků

Změna stravovacích návyků s Pro Immun M slouží v první řadě k tomu, aby byly nalezeny spouštěče chronických zánětlivých procesů, aby bylo možné se jim vyhnout. Z dlouhodobého hlediska Vám změna stravovacích návyků nabízí mnohem víc!

Díky ní můžete přispět k prevenci vzniku nových zánětlivých procesů.

V současnosti probíhá mezi vědci diskuze, že by některá chronická onemocnění (např. arterioskleróza, celiakie, cukrovka, atd.) mohla mít souvislost se zánětlivou aktivitou. Pro úspěšnou prevenci takových chronických onemocnění je potřeba objasnit příčiny tohoto zánětlivého procesu. Předmětem diskuze je, že by jednou z příčin těchto zánětlivých dějů mohly být jednotlivé složky potravin. Z toho by logicky vyplývalo: Pokud jsou v některých případech potraviny příčinou zánětlivé reakce v těle a pokud dané potravinu vynecháme z jídelníčku, měla by zánětlivá reakce zeslábnout a příznaky by se měly zlepšit.

 

Snídaně, jídlo mimo domov, alkohol

Kapka alkoholu neuškodí… je alkohol povolen? Alkoholické nápoje jsou pochutinou a v první fázi, během které se stabilizuje imunitní systém, byste se mu měli vyhnout. Později si můžete občas dopřát sklenku suchého vína nebo sektu.

Kapilárním krevním testem Pro Immun M se netestují nápoje samotné, ale jejich složky jako vinné hrozny, obilí, kvasinky nebo slad ano. Pokud byla zjištěna zvýšená hladina protilátek IgG na některé ze zmíněných složek, nesmíte pít tyto nápoje během celé stabilizační fáze.

Jak je to s kávou? Střevní sliznici dráždí zejména látky vznikající v kávě při pražení. Tím se zvyšuje propustnost střeva pro potraviny. Tyto látky také zvyšují tvorbu žaludeční kyseliny, což může vést k pálení žáhy, pocitu plnosti a nevolnosti, a to opět zatěžuje střevní sliznici.
Zkušenosti s Pro Immun M ukázaly, že vynechání kávy se projeví pozitivně. Nejlépe je přejít na bylinkové čaje. Povzbuzujícího účinku kofeinu lze dosáhnout pitím černého čaje, který byste však měli pít jen v rámci rotace, tj. ne každý den.

Zeleninové a ovocné džusy vlastně nejsou ani tak nápoji, jako spíše tekutou potravinou. Vláknina, která je důležitá pro trávení, však zůstává v pevných zbytcích po odšťavnění. Místo toho přijmete příliš mnoho rostlinných bílkovin jednoho druhu, neboť na jednu sklenici čerstvé šťávy je potřeba velkého množství ovoce nebo zeleniny. Další nevýhodou je, že do zeleninových džusů je často přidáno mnoho soli.
Pokud si přesto občas chcete dát sklenici ovocného nebo zeleninového džusu, rozřeďte džus vodou. Kupte si džus se 100% obsahem ovoce bez přidaného cukru nebo použijte čerstvě vymačkaný džus smíchaný s vodou.

Cola obsahuje kofein, a proto je třeba ji zařadit mezi poživatiny. Zároveň Cola i limonády obsahují velká množství cukru (až 120 g na litr) a k tomu další barviva a přídatné látky. Tyto nápoje byste neměli pít. Limonády – ale zejména Cola – jsou zloději vápníku. Kvůli svému velkému obsahu fosfátů vážou vápník a způsobují jeho úbytek, což může být příčinou odvápnění kostí a jejich poréznosti (= osteoporóza, která může vést ke zlomeninám).

Zvláštní význam olejů přichází ke slovu při přípravě syrové stravy a salátů. Stolní oleje jsou základní ingrediencí pro chutné jídlo. Důležitým kritériem pro kvalitu stolního oleje je obsah látek, které přírodní tuky doprovázejí a které se ztrácejí rafinací. Proto kupujte přednostně nerafinované oleje. I pro oleje platí, že je třeba dodržovat rotační princip. Měli byste si vytvořit zásobu minimálně čtyř různých druhů olejů. Při koupi olejů dbejte na to, abyste kupovali pouze 100% přírodní olej. Menší obsah nádob garantuje čerstvost. Nejlepší je skladovat olej v chladu a pokud možno na tmavém místě.

V obchodech najdete mnoho různých, vysoce kvalitních druhů olejů, které můžete používat v souladu s rotačním plánem. Jsou to například slunečnicový olej, olej z pšeničných klíčků, z hroznových semínek, z vlašských ořechů, olivový olej, lněný olej, olej z lískových ořechů, sezamový olej, řepkový olej, sójový olej, olej z kukuřičných klíčků, arganový olej a konopný olej. Oleje nezahřívejte.

U tuků rozlišujeme kokosový tuk, máslo, přepuštěné máslo (neboli ghee). Navíc existují také nasycené, nenasycené a vícenenasycené tuky, z nichž každý by měl nejlépe tvořit třetinu z celkového použitého množství. Ztužené tuky by se měly vynechat úplně, jelikož obsahují škodlivé transmastné kyseliny, které v nich vznikají při výrobě. Živočišné tuky jsou téměř vždy nasycené tuky. I při používání tuků myslete na dodržení rotace!

U snídaní je často nutná největší změna stravovacích zvyklostí. Většinou snídáme pečivo a mléčné výrobky. Na druhé straně se ale vyskytují časté reakce na obilniny s obsahem lepku, mléčné produkty a také kvasinky. Nicméně v současnosti jsou k dostání jak bezlepkové pečivo z čerstvě mletého obilí, které bylo upečené bez pomoci kvásku nebo droždí a má snížený obsah sacharidů, a bezlepkové cereální vločky, tak i marmelády bez cukru, slazené pouze svou přírodní šťávou.

U hotových jídel nebo pokrmů v jídelnách většinou nelze na pohled zjistit, jaké suroviny byly použity. Ale s následujícími tipy si s jídlem poradíte i na cestách:

  • V restauraci si raději nedávejte omáčky. Bez problémů je většinou grilované maso nebo ryby s přílohou jako brambory nebo rýže, zelenina nebo také salát.
  • Salát si můžete objednat bez dresinku a použít svůj vlastní, který jste si přinesli s sebou, nebo salát ochutit pouze olejem, citronem a bylinkami.
  • Osvědčila se také metoda sestavit z oběda večeři. Pokud například obědváte kuře s rýží, můžete z něj večer připravit rýžový salát s kuřetem zjemněný avokádem apod.
Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací.