Alergie na histamin – o co se jedná a jaké problémy způsobuje

Co je to histamin a jakou má v těle funkci?

Histamin hraje důležitou roli při alergických a pseudoalergických reakcích. Histamin je jednak produkován organismem, a jednak přijímán v různých množstvích spolu s potravou. Histamin je však nepostradatelný, protože plní životně důležité funkce. Pouze jeho nadbytek nebo neodbourávání může způsobovat problémy. Vyplavování histaminu je tedy zcela normální proces, který nastává při každé obranné reakci organismu na cizorodou látku. Například při včelím píchnutí, při popálení od kopřiv a podobně, se histamin jako důležitý tkáňový hormon stará o rozšíření malých cév, aby se velké imunitní buňky mohly postarat o likvidaci všech patogenních látek, které v organismu nemají co dělat.

Až do této doby je vše v pořádku, že? Co však dělat s tím, když vlivem oslabení či „zbláznění“ obranyschopnosti (imunity) organismu, se histamin vyplavuje i při konzumaci zcela přirozených potravin, při kontaktu s pylem, prachem? K potravinám, které jsou pro naše tělo přirozené, ale imunita na ně může reagovat přehnaně, patří například vejce, jablka, oříšky a další rostlinné i živočišné produkty. A právě tyto alergeny v souvislosti s histaminem mohou v těle způsobovat obrovské akutní či chronické problémy.

Mnoho lidí trápí zažívací potíže, migrény, bolesti hlavy, kožní problémy, kardiovaskulární potíže a astma. To jsou problémy, které mohou mít svůj původ právě v intoleranci histaminu (alergii na histamin). Za odbourávání histaminu je zodpovědný enzym diaminooxidáza (DAO). Pokud tento enzym není dostatečně aktivní, vede to k nahromadění histaminu s částečně těžkými příznaky. Často není jednoduché poznat, zda se jedná o okamžitou alergii typu I, typu III nebo o intoleranci histaminu, protože příznaky jsou mnohdy stejné.

 

Alergie na histamin

 

Co je histaminová intolerance?

Intolerance histaminu – zmražené možské plody obsahují vysoké množství histaminu

Při alergii na histamin se tělo neumí vyrovnat s jeho nadměrným vyplavováním a často tato látka působí větší problémy než samotný alergen, kvůli kterému je histamin uvolňován v první řadě. Pokud má tělo problémy se vyrovnat s nadměrným vyplavením histaminu a jeho zpracováním (a to platí i pro příjem potravin s vyšším obsahem histaminu), mluvíme o histaminové intoleranci. Nadprodukce histaminu je škodlivá vždy a je dobré pátrat po její příčině.

Histamin je tedy produkován organismem, ale je i přijímán v různých množstvích spolu s potravou. Při alergii na histamin je dobré se zcela vyhnout těmto potravinám, které mají obsah histaminu největší:

  • některé druhy mas: kuřecí maso, ryby
  • konzervované potraviny včetně kompotů, zavařenin, nakládané i kvašené zeleniny včetně kysaného zelí (čím starší, tím více histaminu obsahuje)
  • hotovky, veškerá průmyslově vyráběná jídla (mražená i chlazená)
  • citrusy a přezrálé ovoce (pomeranče, kiwi, meruňky) či zelenina (rajče, cibule, avokádo)
  • dlouho skladované ořechy, lískové ořechy a arašídy
  • ocet
  • sýry s dlouhou dobou zrání
  • nakládané houby nebo houby v plechovkách
  • droždí a kvásek (méně ve fermentu na pečení; pozor: v pečivu a ve směsích koření)
  • alkohol (zejména červené víno, pivo, šampaňské, Prosecco a sekt = alkoholové kvasinky)

 

Průjem, zácpy, svědění, vyrážky a další problémy způsobující intolerance histaminu v těleJaké problémy může v těle histamin vytvářet?

  • Histamin způsobuje otoky a tlak v postiženém místě
    • migrény – bolest poloviny hlavy
    • myogelóza – bolestivá ztuhlost svalů v krční páteře, šíje, stehen a dalších svalových skupin
    • revmatismus, ischias, lumbago, bolest trojklanného nervu
  • Histamin zvyšuje vylučování žaludeční kyseliny
    • chronická gastritida
  • Histamin křečovitě stahuje trávicí trakt
    • různé trávicí obtíže (malabsorpce, zácpa, průjem, …)
    • zánět střevní sliznice (gastritida)
    • podráždění, záněty tenkého a tlustého střeva (Crohnova choroba, ulcerózní kolitida, leaky gut syndrom)
    • chronický zánět slinivky břišní (pankreatitida)
  • Histamin způsobuje spasmus bronchiální svaloviny
    • dušnost až po astma a chronickou bronchitidu
  • Histamin zvyšuje lokální vyplavování histaminu
    • neurodermitida
    • svědivost
  • Histamin podporuje uvolňování adrenalinu
    • agresivní chování a stavy neklidu
    • nervozita, záchvaty úzkosti a paniky
  • Histamin stimuluje naši centrální nervovou soustavu, může zapříčinit i některá onemocnění kardiovaskulárního systému
    • poruchy srdečního rytmu (tachykardie, arytmie)
    • vysoký krevní tlak (funkční nebo arteriální hypertenze)
    • příliš nízký krevní tlak (hypotenze)
    • stavy vyčerpanosti (chronický únavový syndrom)

 

Pokud i přes úpravu stravy nedojde při měření IgE a/nebo IgG ke zlepšení, ani ke zlepšení či odbourání symptomů, velmi doporučujeme provést test na histaminovou intoleranci.

 

Jak se stravovat při histaminové intoleranci

Pro snížení příjmu histaminu jezte maso a ryby nejlépe čerstvé nebo takové, které byly zmražené hned po chycení a zabití. Místo uzenin jezte vegetariánské pomazánky bez kvasinek (s nízkým obsahem alergenů!) nebo marmeládu bez cukru, která je slazená šťávou pocházející přímo z ovoce. Jezte čerstvé ořechy sklizené v dané sezóně, ale ne lískové ořechy nebo arašídy. V nejhorším můžete ořechy také pořádně propláchnout vodou, čímž se sníží obsah jedů z plísní. Při histaminové intoleranci ochucujte saláty místo octem raději čistou octovou esencí zředěnou vodou. Když už budete jíst sýr, pak pouze čerstvý (nezrající). Pokud máte intoleranci, použijte při pečení chleba místo kvasnic nebo kvásku raději ferment na pečení („Backferment“) nebo vinný kámen. Chléb je možné nahradit rýžovými nebo kukuřičnými pufovanými chlebíčky nebo celozrnným chlebem bez obsahu droždí nebo kvásku (nejlépe bezlepkovým).

Shrnutí:

  • Jezte denně zeleninu, syrovou stravu (pokud ji snesete), ovoce a pouze jedno jídlo z celozrnných (nejlépe bezlepkových) obilovin.
  • Jeden až pětkrát týdně zařaďte do jídelníčku čerstvé ryby nebo maso.
  • Místo kávy pijte vodu.
  • NEJEZTE potraviny obsahující cukr a bílou mouku.
  • Pokud možno se vyhýbejte potravinám, které mohou obsahovat Aspergillus niger a/nebo vyšší množství histaminu.

 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací.