Acidobazická rovnováha

Narušení acidobazické rovnováhy (dále jen ABR) je stále častěji předmětem pozornosti v oblasti lidského zdraví, prevence nemocí a předčasného stárnutí organismu.

Mnohá lidská onemocnění a předčasné stárnutí jsou spojované právě s ABR. I já se svými klienty toto téma probírám často a velmi podrobně.

Acidobazická rovnováha je totiž velmi důležitá pro udržení homeostáze organismu. Jedná se o složité mechanismy pro udržování stabilního vnitřního prostředí v těle. Všechny enzymatické procesy jsou závislé na ABR.

Pro příklad mohu zmínit, že rakovinotvorné buňky si lebedí v kyselém prostředí, zatímco v zásaditém umírají do 3 hodin.

Bohužel dnešní životní styl, způsoby stravování a životní tempo celkově spíše vedou k posouvání ABR směrem k zakyselení...

 

 

Co je to acidobazická rovnováha?

Acidobazická rovnováha

 

Acidobazická rovnováha je jednoduše řečeno rovnováha mezi kyselinami a zásadami v našem organismu. Cílem našeho těla je za každou cenu udržovat pH stabilní, protože pH krve se pohybuje mezi 7,36 – 7,44 a vychýlení směrem na jednu i druhou stranu vede k těžkým zdravotním stavům. Pokud se vychýlí do rozmezí pod 6,8 nebo nad 7,8, nastane stav neslučitelný se životem – prostě zemřeme.

Proto si náš organismus geniálně připravil hned několik regulačních mechanismů na vyrovnávání ABR. Nazýváme je pufry a patří sem pufry:

  • krve – bikarbonátový, hemoglobinový, proteinový
  • ledvin – pufry močové pomocí vylučování nadbytečných kyselin
  • jater
  • plic – pomocí hlubokého nebo plochého dýchání také ovlivňujeme ABR

 

Tyto pufry je důležité znát pro porozumění tomu, proč se doporučují různá režimová opatření na udržení optimální acidobazické rovnováhy v těle.

(Pozn.: celá tematika acidobazické rovnováhy je velmi rozsáhlá a souvisí s ní velmi závažná onemocnění, ale já bych se raději zaměřila na to, jak můžeme pro naše zdraví něco udělat my sami a nechala bych klasickou medicínu nyní stranou. Prosím tedy o pochopení, že tento článek není tak odborný, jak by si tato tematika zasloužila, ale pro naši praxi jsou tyto informace absolutně dostačující. Protože není důležité kolik toho o dané tématice víme, ale jak se k ní pak v našem životě postavíme, a co sami pro naše zdraví uděláme.)

 

Jak můžeme pozitivně ovlivnit acidobazickou rovnováhu v našem každodenním životě my sami?

Negativní vliv má: kouření, alkohol, stres, špatná strava, hladovění, obžerství, strach, samota, zloba, žárlivost, nenávist, nadměrný sportovní výkon, užívání drog atd.

Minerály: síra, chlór, flór, jód.

Ne nadarmo se říká kyselá jako okurka :-)

 

Pozitivní vliv má: relaxace, meditace, vyvážená strava se správným poměrem AC/AL potravin, správné dýchání, láska, radost, harmonie, správný pohyb a skvělý sex.

Minerály: sodík, draslík, vápník, hořčík, železo.

 

 

Acidobazická rovnováha ve stravě

 

Jak poznáme, že máme překyselený organismus?

V první řadě je důležité zanalyzovat, jak se cítím, co jím, piji a jak vypadá moje pokožka. Diagnostika je jen orientační a lékaři by mi asi teď dali za uši, ale věřte, že to sedí.

Nálada: jste nervózní, podráždění, nedočkaví, výbušní, vystresovaní, cítíte se být neustále pod tlakem… Nebo jste naopak apatičtí, smutní, úzkostní, unavení a nemáte chuť nic dělat?

Pokožka: máte pórovitou pokožku, červený nos, červené tváře, akné, vyrážky, nadmíru vrásek, celulitidu nebo ochablou pokožku?

Váha: máte nadváhu, nemůžete zhubnout nebo naopak přibrat? (Jak již bylo řečeno – aktivita enzymů je závislá na ABR).

Strava: pijete pravidelně alkohol, kouříte, nejíte dostatek ovoce a zeleniny, maso máte denně, a ne jednou za týden, jak se doporučuje? Jíte hodně sladkého a pijete sladké nápoje, pijete hodně kávy?

Pokud si na většinu otázek odpovíte pozitivně, budete zakyselení stoprocentně.

Pokud jen na něco, ale máte pocit, že to není ono a vy se cítíte jakoby kysele, pokračujte v analýze podle následujících doporučení. Nebo mi zavolejte nebo cinkněte a probereme to.

 

Správná a vyvážená strava k acidobazické rovnováze

Co to je správná a vyvážená strava, když se mluví o ABR? Proto vlastně celý tento článek vznikl. Ve své poradně neustále toto téma s klienty probíráme a já již docela dlouho slibuji článek na toto téma, a hlavně přehlednou tabulku s AC a AL potravinami (viz níže).

V první řadě řešíme objem a četnost!

Střídmost a dostatečné rozmezí (4–5 hodin) mezi jídly je nejlepší prevencí a výborný anti-aging program. Velmi pozitivně se osvědčil i přerušovaný půst 8/16 nebo 6/18. „Jez do polosyta“ všichni známe, ale mnohdy odcházíme od stolu naprosto přecpaní.

Pak se především zaměřujeme na protizánětlivou stravu, protože záněty zakyselují náš organismus enormně.

Důležitý je také poměr a správná kvalita makroživin – správný podíl bílkovin, tuků a sacharidů. Keto diety a diety s vysokým obsahem tuků způsobují tendenční zakyselení organismu. Což je zřejmé i z přiložené tabulky, která přehledně znázorňuje potraviny zásadotvorné a kyselinotvorné.

Pozor! Nepleteme si pojmy s dojmy. To, že něco chutná kysele neznamená, že to zakyseluje a naopak.

U stravy je důležitá i úprava jídel. My Češi máme ve zvyku vše uvařit vyloženě do mrtva. Suroviny upravujeme co nejšetrněji a jen do stavu „al dente“ – tedy na zkus.

No a nakonec správný poměr AC a AL potravin a je to – optimální poměr AC a AL potravin je 40 : 60 ve prospěch zásadotvorných potravin. Pokud ovšem začínáte s terapií nebo potřebujete změnit náladu, či zhubnout, doporučuji ze začátku poměr AL zvýšit na 30 : 70. Naše tělo potřebuje i kyseliny, takže těch 20-30 % ponecháme a AC potraviny. (100% AL je již  bazický půst – ale o tom až jindy).

 

Tabulka AL–AC potravin

Pro ty z vás, kteří využívají výsledků testů potravinové intolerance při své léčbě, jsem připravila tabulku potravin obsažených i v testech s kolonkami uspořádanými tak, abyste se mohli orientovat ve výběru potravin ještě snadněji:

 Tabulka kyselotvorných a zásadotvorných potravin

 

Tipy na úpravu životního stylu s ohledem na zlepšení acidobazické rovnováhy organismu

Zařaďte do každodenního života přiměřenou sportovní aktivitu

Každodenní pohyb na čerstvém vzduchu jako například rychlá chůze nebo lehký běh blahodárně působí na ABR.

Sporťáci to znají velmi dobře. Dřina na tréninku, opět jsem to přehnal, svaly bolí a my lapáme po dechu… Svaly bolí, protože se zvedla hladina kyseliny močové a my dýcháme rychleji a mělce, protože se plíce snaží vyrovnat vzniklou „dočasnou“ akutní acidózu (zakyselení organismu).

Čím si sportovec pomůže? Vyklusáním si. Nepřiměřená sportovní aktivita tedy způsobuje posunutí ABR k zakyselení, zatímco přiměřená aerobní aktivita a lehké posilovací cvičení naopak.

Jak to poznám v praxi? Nesmím se zadýchávat, ale musím se lehce zpotit. Druhý den mě nic nebolí, ale vím a cítím, že jsem něco dělal/a.

Po tréninku se cítím svěží a ne strhaná, jako bych byla na celodenní šichtě. Mám dobrou náladu, cítím se uvolněně a díky hormonům i šťastně a spokojeně, a proto se těším na další cvičení.

 

Dýchejte, meditujte, relaxujte

Relaxačních technik je hodně a stačí opravdu 10 minut denně věnovat relaxaci a hlubokému bráničnímu dýchání abyste poznali změnu. Já k tomu doporučuji i čerstvý vzduch a nejlépe někde pod stromy – jehličnany, zejména borovice vylučují éterické oleje, které působí pozitivně na naši imunitu, ABR, psychiku i dlouhověkost. Listy listnáčů zase prosvítá slunce a zelená barva chlorofylu nám dodá energii a působí jako antioxidant – to jsem si jen tak odbočila. Využíváme zde pufru plic.

 

Pijte dostatečné množství tekutin

Jedním z dalších pufrů jsou ledviny a tím, že je budeme proplachovat, jim usnadníme vylučování nadměrných kyselin z těla. Kvalita vody je zase tak rozsáhlé téma, že se do toho v tomto článku raději nebudu pouštět. Nechám si to s dovolením na jindy.

Ženy, pokud budete dostatečně pít, budete lépe hubnout a pleť budete mít také krásnější :-)

 

Tip na recept:
Zelené smoothie jako výborný nápoj na odkyselení

Zelené detoxikační smoothie

 

A další inspirace na zdravá smoothie najdete zde:

https://www.mitolife.cz/nase-novinky/recepty-na-vyzivujici-freshe-a-smoothie/

 

Tip na nový návyk:
sklenička teplé vody s citronem po ránu

Zařaďte do života nové návyky. Dnešní tip je naprostým základem, který by měl být mantrou každého, kdo chce žít zdravě: Ráno skleničku teplé (vlažné) vody s citrónem.

Jednoduché, levné a účinné. Proč teplá voda? Náš organismus má určitou teplotu a vše, co přijímáme buď více horké nebo příliš studené, musíme pomocí naší energie upravit na správnou teplotu.

Teplá voda nám žádnou energii nevezme a my se tak můžeme vesele vrhnout do dalšího dne.

Takto dopřejeme našim střevům ranní sprchu. Celou noc vylučovala zbytky regeneračních a metabolických procesů, které probíhají právě ve spánku.

A citrón jako bonus pro svou vysoce alkalickou schopnost.

 

Výzva na tento týden:
Jak zjistím, zda jsem zakyselená/ý?

Jednoduše pomocí lakmusových papírků z moči.

Pozor! Ranní moč musí být kyselá, ale během dne by se měla postupně dostávat do zásaditých hodnot.

Důležité! Hodinu po jídle by měla být vždy zásaditá.

Při tomto testování je však důležité měřit si PH moči min. 5x denně.

 

Jak může pomoci Mitolife s acidobazickou rovnováhou?

Doplněk stravy Pro Base

Pro Base
Přírodní doplněk stravy s vysokým pH pro odkyselení organismu. Obsahuje vyvážený podíl zásaditých minerálů (pH – cca 9,3) podporujících optimalizaci acidobazické rovnováhy organismu. Zinek přispívá ke správnému fungování acidobazického metabolismu a hořčík podporuje elektrolytickou rovnováhu v těle.

Doplněk stravy Pro Sango Vital II

Pro Sango Vital II
Přírodní doplněk stravy Pro Sango Vital II k doplnění důležitých minerálů a stopových prvků jako je vápník, hořčík, zinek nebo selen.

Doplněk stravy mumijo

Pro Mumio
Mumijo, přírodní směs organických i neorganických prvků s mumiem/Shilajitem, je zázrak přímo z Himalájí. Mumio je minerální směs organických a neorganických prvků, v níž jsou v malém množství zastoupeny všechny známé element

Všechny uvedené produkty obsahují minerály v koncertované  podobě snižující PH.

 

 

Na co se můžete těšit v dalším dílu seriálu:
Víte jaký je rozdíl mezi glykemickým indexem a glykemickou náloží?

Nutriční terapeutka z centra MitoLife Hana Lang

A jak vysoký by měl být optimální glykemický index potravin, pokud chcete zhubnout, trpíte onemocněním jako je diabetes mellitus I a II nebo inzulinovou resistencí?

Pokud vás toto téma zajímá, můžete se těšit na další Newsletter MitoLife.

 

Doufám, že se vám článek líbil.

Budu ráda za  komentáře a případné  návrhy na další témata, která by vás zajímala.

 

Přeji vám krásný začátek podzimu.

Hana Lang

podpis

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací.