Jak funguje imunitní systém a jak ho posílit?

Náš imunitní systém plní každý den životně důležité úkoly: chrání naše tělo před útočníky, jako jsou bakterie, viry nebo plísně. Když funguje správně, jeho činnosti si téměř nevšimneme.

Pokud však útočníky nedokážeme úspěšně odrazit přirozenými obrannými reakcemi zdravého imunitního systému, což se může projevit například krátkodobou apatií, horečkou, rýmou a kašlem, stáváme se náchylnými k infekcím a trvá velmi dlouho, než jsme opět fit. Nemoc navíc může mít i chronický průběh.

Jak je náš imunitní systém strukturován, jak je propojen se střevy a které mikroživiny skutečně potřebuje? To vše se dozvíte v tomto článku ze seriálu MitoLife Newsletter.

 

Struktura a funkce imunitního systému

6. imunitní systém

 

Úkolem imunitního systému je rozpoznávat cizorodé látky a vetřelce a bránit se jim. Nezáleží na tom, zda se jedná o bakteriální infekci, vysoce infekční virus nebo zkažené potraviny. Silný imunitní systém nás dokáže před všemi těmito zátěžemi ochránit, a je tak zodpovědný za naše zdraví, vysokou kvalitu života a optimální výkonnost.

Imunitní systém může být aktivován tzv. antigeny – látkami, které jsou tělu cizí. Patří mezi ně proteiny nacházející se na povrchu bakterií, plísní a virů. Když se tyto antigeny přichytí na speciální receptory imunitních buněk, spustí se řada buněčných procesů. Po prvním kontaktu s patogenem se obvykle uloží odpovídající informace. Při opětovném kontaktu lze informace okamžitě získat a tělo se může proti patogenu rychleji bránit.

Takové povrchové proteiny mají i tělesné buňky. Imunitní systém je však obvykle dokáže rozlišit a obvykle na ně nepůsobí. Pokud nesprávně klasifikuje tělesné buňky jako cizí tělesa, jedná se o autoimunitní reakci. Tato obrana pak bojuje proti vlastním a zdravým buňkám těla.

 

Kde se nachází imunitní systém a co má střevo společného s naší imunitní obranou?

imunitni-system-slider

Na rozdíl od srdce, plic nebo jater není imunitní systém uzavřený orgán. Jde spíše o souhru různých složek v těle. Jedná se o kůži a sliznice, slezinu, mandle a lymfatické uzliny. Zejména ty se rychle projeví otokem.

Nejdůležitějším orgánem imunitní obrany těla je však střevo. Nachází se zde až 80 % našich imunitních buněk. Střevní flóra hraje důležitou roli i v oblasti imunitní ochrany.

Existuje mnoho faktorů, které mohou ovlivnit náš imunitní systém a zejména naše střeva. Velkou roli přitom hraje výživa. Je to proto, že různé živiny, vitaminy nebo stopové prvky plní v našem těle různé úkoly a přispívají například ke zdravému imunitnímu systému. Patří mezi ně vitamin C, který je obsažen zejména v rakytníku, paprikách, černém rybízu a petrželi, a zinek, který je obsažen zejména v hovězím mase, vejcích, pekanových ořeších a žitných klíčcích. Rozpustná vláknina také podporuje střevní prostředí a trávení jako "potrava" pro dobré střevní bakterie. Tímto způsobem můžeme cíleně přizpůsobit stravu a pozitivně ovlivnit imunitní systém prostřednictvím střev.

Protože zdravé střevo významně přispívá k neporušenému imunitnímu systému, může nefunkční střevo oslabit obranyschopnost organismu. Střevo například velmi citlivě reaguje na psychický stres. Aby bylo možné krátkodobě zvýšit naši výkonnost, je energie získávána z trávicího traktu a využívána tam, kde je jí zapotřebí. To vede ke snížení normální střevní činnosti a zpomalení pohybu střev. Střevní buňky také poskytují méně kyslíku a živin, což může ovlivnit i funkci imunitního systému.

Když je náš imunitní systém oslaben, mohou se patogeny ve střevech rychleji množit, což vede ke zhoršení střevního prostředí a zvyšuje se pravděpodobnost onemocnění.

 

imunitni-system-streva

 

4 tipy, jak můžeme posílit náš imunitní systém

 

 

Změna jídelníčku:

  • Zpestřete svůj jídelníček, zejména sezónními potravinami. Produkty, které nevyžadují dlouhodobé skladování a přepravu, jsou výživnější.

 

Pohyb:

  • Cvičení je důležité zejména pro zdravý imunitní systém. Nejlépe několikrát týdně a na čerstvém vzduchu.

 

Spánek:

  • Dostatek spánku je také důležitý pro zdravý imunitní systém. Ideální doba špánku je šest až osm hodin. To je však pro každého individuální. Díky zdravému spánku mají buňky a procesy v našem těle čas na regeneraci. Ti, kteří mají hodně stresu, ho mohou vyrovnávat také pomocí jógy nebo autogenního tréninku...

 

Zdravý životní styl:

  • Zdravý životní styl znamená, že se snažíme žít tak, abychom našemu tělu neubližovali. Nikotin například snižuje počet našich protilátek, což přispívá k oslabení obranyschopnosti organismu. Pod vlivem alkoholu jsou také imunitní buňky pomalejší a nemohou tak rychle reagovat na útočníky. Proto je třeba se co nejvíce vyhýbat nikotinu a alkoholu.
 

Co oslabuje náš imunitní systém?

 imunitni-system-teplotaSlabý imunitní systém může mít různé příčiny, například chronické onemocnění, ale také nezdravý životní styl.

Dalšími faktory, které mohou oslabit náš imunitní systém, jsou:

  • Nedostatek spánku
  • Strava s nízkým obsahem živin
  • Stres
  • Nedostatek pohybu
  • Častá konzumace alkoholu a nikotinu
  • Některé léky

 

 

Které mikroživiny imunitní systém potřebuje?

Kromě výše uvedených tipů můžete svůj imunitní systém posílit také příjmem mikroživin.

Pro zdravý život je vždy důležitý dostatečný přísun všech důležitých vitamínů, stopových prvků a minerálů. Zde jsme shrnuli, co je pro náš imunitní systém obzvláště důležité:

 

Vitamin C – přispívá k normální funkci imunitního systému a pomáhá chránit buňky před oxidativním stresem. To je důležité zejména v chladném období. Podporuje také normální energetický metabolismus a pomáhá snižovat únavu a vyčerpání.

Vitamin D – je pro imunitní systém naprosto zásadní, a to po celý rok. Zejména na podzim a v zimě je důležité zajistit dostatečný přísun vitamínu D.

Zinek – přispívá nejen k normální funkci našeho imunitního systému, ale působí také jako antioxidant, který chrání tělo před oxidačním stresem. Tělo si zinek nedokáže vyrobit samo, proto je obzvláště důležitý pravidelný přísun zvenčí.

Selen – podporuje zdravé fungování imunitního systému, ochranu buněk před oxidativním stresem a zdravé fungování štítné žlázy.

Vitamíny skupiny B – podporují silný imunitní systém: jsou důležité pro zdravý energetický metabolismus. Imunitní systém potřebuje hodně energie. Vitamin B2 chrání tělo před oxidačním stresem, který může imunitní systém oslabit.

Vitamin A – přispívá k udržení zdravé pokožky a sliznic. To je důležité, protože náš obranný systém se skládá z kůže, sliznic a imunitních buněk.

 

 

Tipy na produkty z Mitolife

pro-phytobios

Pro Phytobiose
Pro Phytobiose obsahuje výtažky z houby Ling zhi, křenu, česneku, lichořeřišnice, cibule. Nechybí mu ani propolis nebo výtažek s brusinek a další látky.

agalostrum

Pro Agalostrum
Pro Agalostrum je kolostrum jak ho známe ve své nejlepší podobě obohacené o  přírodní vitamín D3 a léčivou houbu Agaricus Blazei Murill. V denní dávce nabízí 2000 mg kolostra, 400 mg hlívy mandlové a 300 IU vitaminu D3.

d3forte

Pro Vita D3 Ol Forte
Výživový doplněk Pro Vita D3 ÖL Forte nabízí lehce dávkovatelný vitamín D3 ve formě oleje

 

pro-vita-c

Pro Vita C
Přírodní postupně se uvolňující vitamín C se sladidlem ze stévie. Pro Vita C je vyrobený podle přírodních zákonitostí a proto ho najdete v kombinačním preparátu spolu s polyfenoly a flavonoidy z přírodních zdrojů jako je acerola, datle, fíky, šípek, černý rybíz, borůvky a rakytník.

sangovital

Pro Sango Vital II
Přírodní doplněk stravy Pro Sango Vital II z korálů Sango slouží  k doplnění důležitých minerálů a stopových prvků jako je vápník, hořčík, zinek nebo selen.

 

 

 

 

Na co se můžete těšit v dalším dílu seriálu:
Jód – podceňovaný stopový prvek

Nutriční terapeutka z centra MitoLife Hana Lang

Jód je životně důležitý stopový prvek, který si tělo nedokáže samo vytvořit, takže jej musíme přijímat ve stravě. V příštím díle se proto můžete těšit na zajímavosti kolem jódu a jeho prospěšnosti pro naše zdraví.

 

Vaše

Hana Lang

podpis Hany Lang